საქართველოში ზრდასრულთა განათლების რეალობა და პრობლემები
27 მაისი, 2015
საქართველოში ზრდასრულთა განათლების რეალობა და პრობლემები ელფოსტაბეჭდვა FaceBook Twitter
ნანამ ზრდასრულ ასაკში გადაწყვიტა კიდევ ერთხელ გაევლო რამდენიმეთვიანი კურსი, სამედიცინო განხრით. მიუხედავად იმისა, რომ მან სახელმწიფო უნივერსიტეტში სამკურნალოსაქმე შეისწავლა, საკუთარი პროფესიით სამსახურის მოძებნა გაუჭირდა. 3 წელი ფსიქიატრად მუშაობდა. იქიდან წამოსვლის შემდეგ, წლების განმავლობაში ცდილობდა საკუთარი პროფესიის გამოყენებას და დასაქმებას, მაგრამ უშედეგოდ. როგორც თავად ამბობს, დამსაქმებლები უხეშადაც კი იცილებდნენ თავიდან იმ მიზეზით, რომ მისი განათლებით, ექთნად მუშაობას ვერ დააწყებინებდნენ. ჩვენმა რესპონდენტმა განათლების სამინისტროსაც მიმართა კითხვით: სად შეეძლო მუშაობის დაწყება. სამინისტროს პასუხის თანახმად, ნანას შეეძლო ემუშავა როგორც ფარმაცევტის, ასევე უმცროსი ექიმის და ექთნის პოზიციაზე. აღმოჩნდა, რომ დამსაქმებლებს არც სამინისტროს პასუხი და არც ნანას დიპლომი არაფრად მიაჩნდათ.

სამსახურის ძებნის პროცესში, ნანამ ახლობლის რჩევით ორგანიზაცია “SOSბავშვთა სოფელს” მიაკითხა, იმ იმედით, რომ პერსპექტივა გამოჩნდებოდა. სამსახური ვერა, მაგრამ ბავშვთა სოფელმა კურსების გავლა უფასოდ შესთავაზა, რათა საკუთარი ცოდნა კიდევ უფრო გაეღრმავებინა. როდესაც ორგანიზაციაში ნანას უნარები და აქტიურობა შეამჩნიეს, მისთვის სამსახურის ძებნადაიწყეს, თუმცა აქაც უშედეგოდ. საბოლოოდ, ის თავისივე ინიციატივით დასაქმების ფორუმზე მივიდა, სადაც განაცხადი შეავსო და ერთ-ერთი დიდი სააფთიაქო ქსელიდან დაუკავშირდნენ. ადგილზე მისვლის შემდეგ, გაირკვა, რომ ნანას სერთიფიკატები არც მათ აინტერესებდათ და დასაქმებამდე, კვლავ კომპანიის მიერ დაგეგმილი ტრენინგ-კურსები უნდა გაევლო. 3 თვიანი გადამზადებისშემდეგ, მრავალი წლის ნანატრი სამსახურიც დაიწყო.

ამჟამად,საკუთარი სამსახურით კმაყოფილია, თუმცა თვლის, რომ სხვადასხვა კურსებით, ადამიანების დაბნევას არ უნდა ცდილობდნენ და თუ ჰქვია ზრდასრულთა განათლება, მის სერთიფიკატს მეტი ძალა და აღიარება უნდა ჰქონდეს, რადგან ამ კურსების სანაცვლოდ ადამიანები თანხას იხდიან და არ უნდა აღმოჩნდნენ მოტყუებულნი. თუკი დამსაქმებელს მსგავსი კურები სასაცილოდ არ ჰყოფნის, მაშინ რა საჭიროა მისი გავლა და დროის კარგვა?!

მიუხედავად იმისა, რომ საქართველოში დამსაქმებელთა უმრავლესობა უმაღლეს განათლებამიღებულ და კვალიფიციურ კადრებს, პირობითად, ანიჭებს უპირატესობას, მათთვის სერთიფიკატების რაოდენობა მაინც უმნიშვნელოა.

გიორგი თვალაძე საქართველოში ზრდასრულთა არაფორმალური განათლების ერთ-ერთი პროვაიდერია. მან რამდენიმე წლის წინ დააარსა ბლოგი “ ინტელექტიკა”, სადაც მკითხველს საკუთარ იდეებსა და შეხედულებებს უზიარებდა. ამჟამად, მისი ბლოგისმკითხველების, ხელმომწერებისადასოციალურიქსელისმომხმარებლების რაოდენობამ 100 ათასს მიაღწია. ადამიანთა ამგვარმა დაინტერესებამ გადააწყვეტინა, რომ გაეკეთებინა პროექტები და მომხმარებლისთვის ტრენინგ-კურსები შეეთავაზებინა. “ჩვენი მიმართულებაა საწყის ეტაპზე დავეხმაროთ ადამიანებს პერსონალურ განვითარებაში და შემდეგ მცირე და საშუალო ბიზნესის მქონე ადამიანებს, ან აბსოლუტური ნულიდან თავიანთი პროექტების შექმნაში ან არსებული პროექტების მასშტაბირებაში.გვყავს კლიენტები, რომლებიც 60 წელს მიახლოებული არიან. სანამ ცოცხალი ვარ მე ვვითარდები. ნებისმიერი ადამიანი შემეცნებისკენ, განვითარებისთვის უნდა ისწრაფოდეს, ამას ასაკი არ აქვს. სიტყვები, რომ რაღა დროს ჩემი განვითარებაა, ჩემმა მატარებელმა უკვე ჩაიარა, პასუხისმგებლობისგან გაქცევაა. მე ასე ვფიქრობ. ბევრად უფრო მეტი ჩვენს კლიენტთა ბაზაში ზრდასრულია. ამასაც თავისი მომენტები აქვს, იმიტომ , რომ თავიდან ჩვენ ბაზარზე შემოვედით მხოლოდ პერსონალური განვითარების პოზიციონირებით. ეს ნაკლებად ინტერესს წარმოადგენდა ფართო აუდიტორიისთვის, განსაკუთრებით ახალგაზრდობისთვის. ზრდასრულებს აქვთ ამის სურვილი მეტწილად , მაგრამ აქაც არის გარკვეული ფსიქოლოგიური მომენტები. ინტერესი და სურვილი არის“.

ტრადიციული განათლების მიმართ გიორგის განსხვავებული მიდგომა აქვს. ფიქრობს, რომ ამის გარეშეც შესაძლებელია წარმატების მიღწევა და დასტურად საკუთარ ისტორიას გვიყვება: “არ ვიცი, საზოგადოებისთვის რამდენად მოსაწონი იქნება, ახლა რასაც მე ვიტყვი, მაგრამ იმ პერიოდში როდესაც მე უნდა მესწავლა, საქართველოში ისეთი სიტუაცია და არეულობა იყო, რომ პირდაპირ ვიტყვი, ეს არ გამოვიდა. ფორმალური და ტრადიციული განათლება ჩემთვის იყო უფრო თანმდევი, თან არასერიოზული. სიღრმისეული განათლება არ მიმიღია, როგორც ასეთი, რის გამოც გარკვეული პერიოდის განმავლობაში საკმაოდ სერიოზული შინაგანი ფსიქოლოგიური პრობლემები მქონდა. მეგონა, რომ საზოგადოება არ მიმიღებდა, იმიტომ, რომ მოგეხსენებათ დამკვიდრებულია ასეთი პარადიგმა, რომ უნდა გქონდეს დიპლომი. სერიოზული კომპლექსებიც კი გამიჩნდა.დავიწყე პერსონალური განვითარება. წავიკითხე რამდენიმე წიგნი, ფსიქოლოგია მაინტერესებდა. რაც უფრო ვუღრმავდებოდი თემატურ ლიტერატურას, ვხედავდი, რომ იყო ისეთი ფაქტებიც მსოფლიო მასშტაბით, რომ აბსოლუტურად გაუნათლებელ ადამიანებსაც კი, და მეტწილ შემთხვევაში უფრო დიდი წარმატებისთვისაც ჰქონდათ მიღწეული. ვიფიქრე, რატომაც არა, მოდი ვცადოთ.ნელ-ნელა გამიჩნდა თავდაჯერება, რომ შესაძლებელია ისედაც, ინდივიდუალურად რაღაც შეიცვალოს.მაშინინტერნეტი უკვე შემოსული იყო და ინტერნეტის მეშვეობით გავეცანი ერთ-ერთ რესურსს, სადაც დისტანციური სწავლება იყო, - ბრიტანული კოლეჯი “ISIF”. დავიწყე სწავლა. გვასწავლიდნენ ისეთი ტიტულოვანი და წარმატებულიბიზნესმენები, თან პრაქტიკოსები, როგორიცაა რობინ შარმა, რობერტ კიოსაკი. ამ ყველაფრის შემდეგ აღმოვაჩინე, რომ თითოეულ ჩვენგანს შიგნით გვაქვს რაღაც ფარულირესურსი, რომლის გამოთავისუფლების , სწორად მიმართვის შემთხვევაში, დიპლომები და სერთიფიკატები განსაკუთრებულ ფონს არ ქმნის”.

გიორგის ვკითხეთ,თუ რატომ არ რისკავენ ან უჭირთ ადამიანებს საკუთარი რესურსებით მიიღონ განათლება და დაიწყონ საკუთარი საქმე, რაზეც მან გვიპასუხა, რომ ადამიანებს ურჩევნიათ მათი განათლების საქმეში, პასუხისმგებლობა სხვას დაეკისროს და რისკებს გაექცნენ, რადგან ეს დიდ დროს მოითხოვს. მისი თქმით, მათ განუსაზღვრელობა აშინებთ.
რადგან დღეს საქართველოში ადამიანთა დიდი ნაწილი დამოკიდებულიაფორმალურ განათლებაზე, ეს პასუხისმგებლობა საგანმანათლებლო დაწესებულებებს ეკისრებათ.მათ უნდა შექმნან უნივერსალური პროგრამები ზრდასრულთათვის, როგორც ფორმალური, ისე არაფორმალური განათლების მიმართულებით. თუმცა, ის რომ მათი პროგრამებით დაინტერესებული ადამიანები დასაქმდებიან, ამის გარანტია არ არსებობს. როგორც თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის უწყვეტი განათლების ცენტრის უფროსის მოადგილემ ქეთი ცინცაძემ გვითხრა, მსნელების მხრიდან პროფესიული გადამზადების კურსებით დაინტერესება კერძო კომპანიებიდან უფრო მეტია, ვიდრე ჩვეულებრივი მოქალაქეების მხრიდან, რადგან კომპანიებს სურთ საკუთარი კადრების გადამზადება, ინდივიდუალურად კი ეს ფინანსებთან არის დაკავშირებული.აკადემიური განვითარებისა და უწყვეტი განათლების ცენტრი თსუ-ში 2009 წელსშეიქმნა. ამ ტიპის ცენტრების შექმნის ძირითადი მიზეზი ქართულ უნივერსიტეტებში არის ის, რომ საქართველო მიუერთდა ბოლონიის პროცესს. სხვა ბევრ საკითხთან ერთად, ბოლონიის პროცესი გულისხმობს, უწყვეტი განათლების განვითარების ხელშეწყობას უნივერსიტეტებში, შესაბამისად ეს პირველ რიგში, განპირობებული იყო იმით, რომ თსუც, ისევე, როგორც ბევრი სხვა ქართული უნივერსიტეტი იყო ბოლონიის პროცესის მონაწილე. გარდა ამისა, ეს განაპირობა უნივერსიტეტების სოციალურმა როლმა და მისიამაც.

“უნივერსიტეტსსაზოგადოების წინაშესოციალური ვალდებულებები აქვს აღებული და აცნობიერებს, რომ მისი რესურსები და გამოცდილება უფრო ფართო საზოგადოებას უნდა ხმარდებოდეს და ემსახურებოდეს და სწორედ ამისათვის 2009 წელს თსუ-ში დაარსდა აკადემიური განვითარებისა და უწყვეტი განათლების ცენტრი, რომლის საშუალებითაც თსუ-ს წვდომა აქვს არა მხოლოდ სტუდენტებზე, ბაკალავრებზე, მაგისტრანტებზე, დოქტორანტებზე, არამედ უფრო ფართო აუდიტორიაზე. ცენტრის ყველა კურსი ნებისმიერი მსურველისთვის ღიაა. ნებისმიერ მსურველს შეუძლია მოვიდეს და გაიაროს პროფესიული გადამზადების კურსები, ახალი უნარები შეიძინოს. ჩვენ ადამიანებს შესაძლებლობას ვთავაზობთ, სწავლის მიმართულებით არსებული ყველა ინტერესი დაიკმაყოფილონ ნებისმიერ ასაკში. აღსანიშნავია ის ფაქტიც, რომ ცენტრის დაარსების მიზეზი უნივერსიტეტებს შორის გაზრდილი კონკურენციაც იყო, მსგავსი პროგრამების არსებობა უფრო კონკურენტუნარიანს გვხდის“.
საუნივერსიტეტო უწყვეტი განათლების ცენტრებს საქართველოში ტემპუსის პროგრამა აერთიანებს. თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტთან ერთად, მისი მონაწილეა კავკასიის საერთაშორისო უნივერსიტეტიც. აქსაუნივერსიტეტო უწყვეტი განათლების სამსახური 2011 წლიდან ფუნქციონირებს.

ცენტრის ხელმძღვანელი თამარ ჩახნაშვილი ამბობს, რომ საქართველოში დანერგილი პრაქტიკიდან გამომდინარე, კვალიფიკაციის ამაღლებაზე და გადამზადებაზე ძირითადად არასამთავრობო ორგანიზაციები ზრუნავენ. საუნივერსიტეტო უწყვეტი განათლების სამსახურის ფუნქცია კი ის არის, რომ უფრო მაღალი დონის პროფესიული გადამზადება და ახალი პროფესიების ათვისება შესთავაზოს ზრდასრულებს.

„თსუსთან ერთად აქტიურად ვმონაწილეობდით ტემპუსის პროექტის შემუშავებაში. ამ პროექტში ჩართულნი არიანარასამთავრობო ორგანიზაციებიც. ესენი არიან Dvv International, ეს არის გერმანული ორგანიზაცია, სახალხო უნივერსიტეტების განათლებისთვის და ასევე არის ზრდასრულთა განათლების ასოციაცია. ჩვენი პროექტი რეგიონული პროექტია , რაც იმას გულისხმობს, რომ გარდა საქართველოსი, მონაწილეები არიან სასომხეთი, აზერბაიჯანი, გერმანიიდან ჰამბურგის უნივერსიტეტი, ავსტრიიდან -გრაციის, ესტონეთიდან ტალინის უნივერსიტეტი. ამ პარტნიორების შერჩევა შემთხვევით არ მომხდარა, მათ ძალიან დიდი გამოცდილება აქვთ საუნივერსიტეტო უწყვეტ განათლებაში. უკვე ერთი წელი მიიწურა. საკმაოდ ბევრი გვაქვს გაკეთებული, ერთი წელი კიდევ დაგვრჩა, მაგრამ ეს არ გულისხმობს, რომ ჩვენი საქმიანობა სწორედ ამ პროექტით მთავრდება.პირიქით, ეს არის სასტარტო ეტაპი“.

კავკასიის საერთაშორისო უნივერსიტეტმა რამდენიმე კურსი უკვე განახორციელა და აღსანიშნავია, რომ მაგალითად, საზოგადოებასთან ურთიერთობის მენეჯმენტის კურსის მსმენელი სტუდენტებთან ერთად, ორი 50 წელს გადაცილებული ქალბატონი იყო. უწყვეტი განათლების ცენტრის ხელმძღვანელი, თამარ ჩახნაშვილი ამბობს, რომ ამ შემთხვევაშიერთმანეთს ავსებდა ახალგაზრდული კრეატიული მიდგომა და ცხოვრებისეულ გამოცდილებაზე დაფუძნებული ხედვა. მისი თქმით, უნივერსიტეტში ასეთი სამსახურის არსებობის მთავარი დანიშნულება ქვეყანაში დასაქმების ხელშეწყობაა. დასაქმება კი გარკვეული ასაკობრივი ჯგუფებისთვის დღეს პრობლემას წარმოადგენს. თამარ ჩახნაშვილი მიიჩნევს, რომ ზრდასრულთა განათლება რამდენად იქნება ქვეყნისთვის პრიორიტეტული სხვადასხვა ფაქტორზეა დამოკიდებული. „მაგალითად, გერმანიაში და ავსტრიაშიც პენსიონერთა რიცხვი უფრო მაღალია , ვიდრე მომავალი თაობის და გასათვალისწინებელია ის, რომ თუ საპენსიო ასაკი არ გაიზარდა, შესაბამისად ძალიან ცოტა იქნება ახალგაზრდა, რომელმაც უნდა იმუშავოს ძალიან ბევრი, რომ დაფაროს საპენსიო ფონდი. აქედან გამომდინარე, პენსიონერებიც ცდილობენ, რომ საკუთარი თავის რეალიზაცია მოახდინონ ახლებურად და მათ ეძლევათ შანსი, რომ ახალი პროფესიის ათვისებით კიდევ დასაქმდნენ და საზოგადოებას მეტი სარგებელი მოუტანონ. ეს ჩვენთვისაც დამაფიქრებელი და საყურადღებოა. არ უნდა იყოს ასაკობრივი დამღა, რომ ადამიანმა თავისი პროფესიული ცხოვრება დაასრულა პენსიის ასაკის მოსვლასთან ერთად, როცა მას გააჩნია საკმაოდ დიდი პროფესიული გამოცდილება, რაც ჩვენში ძალიან დიდ დეფიციტს წარმოადგენს.“ - აღნიშნავს ის.

თამარ ჩახნაშვილის თქმით:“ როცა საუნივერსიტეტო უწყვეტი განათლების კუთხით გადიხართ რაიმე კურსს, აუცილებელია, რომ გამოცდით ჩაბარდეს კურსის დასრულება, შეფასდეს კურსის გავლით დაგროვილი ცოდნა, ეს ხელს შეუწყობს იმას, რომ დამსაქმებლისათვის კიდევ უფრო გამჭვირვალე და ნათელი იყოს თქვენ მიერ მიღწეული შედეგები. საუნივერსიტეტო უწყვეტი განათლების კურსები გულისხმობს, რომ შინაარსობრივად ისინი უნდა შეესაბამებოდნენ იმ პროგრამებს, რასაც ჩვენ ვახორციელებთ და რაზეც მოთხოვნაა. ეს არ უნდა იყოს მხოლოდ მოკლევადიანი ტრენინგი. ეს უნდა იყოს მთლიანად სასწავლო კურსი, რომლის ადაპტირება შეიძლება მოხდეს აკადემიურ პროგრამასთან . შესაბამისად, მოხდება მისი კრედიტ-ქულებში გადაყვანა და აღიარება სათანადო შემთხვევაში, დამსაქმებლის მხრიდან.”

საქართველოში ზრდასრულთა განათლების მიმართულებით განვითარების შემაფერხებელ ფაქტორად ილიას უნივერსიტეტის ასოცირებული პროფესორი თამარ ბრეგვაძე სასწავლო პროგრამების დაგეგმვისა და განხორციელების საქმეში სწორედ დამსაქმებელთა პასიურობას ასახელებს. ექსპერტი ამბობს, რომ უნდა ამოქმედდეს არაფორმალური განათლების აღიარების მექანიზმი.

„ზრდასრულთა განათლების მხრივ საქართველოში შესაძლებლობები შეზღუდულია. ევროპასთან ასოცირების ხელშეკრულების ფარგლებში ამ მიმართულების განვითარება ძალიან მნიშვნელოვანი პრიორიტეტია და, სავარაუდოდ, ახლო მომავალშიმნიშვნელოვანი ნაბიჯები გადაიდგმება.ზრდასრულთა განათლება არის ქვეყანაში ადამიანური კაპიტალის განვითარების უმნიშვნელოვანესი ინსტრუმენტი, რაც განსაკუთრებით აქტუალურია ისეთი ქვეყნებისთვის, როგორიც საქართველოა, სადაც მატერიალური რესურსების ნაკლებობის გამო ადამიანური კაპიტალი ყველაზე მნიშვნელოვან რესურს წარმოადგენს. ჩემი აზრით, მომავალში ამ მიმართულებით გაცილებით უფრო მეტად უნდა გააქტიურდნენ უმაღლესი საგანმანათლებლოდა პროფესიული სასწავლებლები.

ყველაზე მნიშვნელოვან შემაფერხებელ ფაქტორად მიმაჩნია არაფორმალური განათლების აღიარების მექანიზმების არარსებობა ქვეყანაში, ასევე დამსაქმებლის ნაკლები ჩართულობა სასწავლო პროგრამების დაგეგმვისა და განხორციელების საქმეში.“ - აღნიშნავს თამარ ბრეგვაძე.

არაფორმალური განათლების აღიარების მექანიზმის საჭიროებაზე საუბრობენ საუნივერსიტეტო უწყვეტი განათლების ცენტრების წარმომადგენლები.

თამარ ჩახნაშვილის თქმით:“ ამ კუთხით საქართველოში საკანონმდებლო ხარვეზია. მხოლოდ აკრედიტირებული აკადემიური პროგრამების აღიარება ხდება. ზრდასრულთა განათლება გულისხმობს როგორც არაფორმალურ განათლებას უნივერსიტეტების გარეთ, ასევე საუნივერსიტეტო უწყვეტი განათლების ფარგლებში და სავარაუდოდ, ალბათ ჩვენც მოგვიწევს არაფორმალური განათლების საკანონმდებლო ბაზის დახვეწა, რადგან ჩვენ ვალდებულება გაგვაჩნია. ვალდებულება იმ მხრივაც არსებობს, რომ ჩვენს განათლების კანონშიც შევიდეს შესაბამისი ცვლილებები არაფორმალური განათლების აღიარების ან მისთვის მაღალი ხარისხის მინიჭების კუთხით.“

ქეთი ცინცაძე მიიჩნევს, რომ აღნიშნული ცვლილებები სხვადასხვა კურსების მიმართ ზრდასრულთა დაინტერესებას გაზრდიდა: „სამწუხაროდ ჩვენთან ჯერ ვერ დაინერგა ევროპული პრაქტიკა, რომელიც უწყვეტი განათლების ფარგლებში მიღებული განათლების აღიარების მექანიზმების არსებობას გულისხმობს. მსგავსი საკანონმდებლო ბაზის არსებობა ადამიანებს უფრო მეტად უბიძგებდა უწყვეტი განათლებისაკენ, რადგან მათ გარანტირებულად ეცოდინებოდათ, რომ უწყვეტი განათლების ფარგლებში გავლილი სასერტიფიკატო კურსების შედეგად მიღებული ცოდნა უღიარდებათ და მათ სერტიფიკატებსაც ძალა ექნება დასაქმების ან შემდგომი სწავლის გაგრძელების მიმართულებით.“

ქეთი ცინცაძის თქმით, ზრდასრულები უფრო მეტად იმ კურსებით არიან დაინტერესებული, რაშიც მათ დაფინანსების მხრივ, სახელმწიფო ხელშეწყობა აქვთ:“ცენტრიახორციელებდა მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების კურსებსაც, რომლებზე ძირითადი დატვირთვა მოდიოდა 2009- 2010 წლებში, როდესაც სახელმწიფო ვაუჩერებით უფინანსებდა სკოლის პედაგოგებს პროფესიული განვითარების კურსებში მონაწილეობას. ამ პერიოდში საკმაოდ ბევრი მსურველი მოდიოდა ჩვენთან და ეს გასაგებიცაა, რადგან სკოლის მასწავლებლებს სამწუხაროდ არ აქვთ იმხელა შემოსავლები, რომ თვითდაფინანსებით ჩაერთონ მსგავს კურსებში”.

ექსპერტი თამარ ბრეგვაძე ფიქრობს, რომ ამგვარი სქემებით სახელმწიფომ მონაწილეთა წახალისება უნდა უზრუნველჰყოს:“ ვფიქრობ,სახელმწიფოს მხრიდან გარკვეულ მისთვის პრიორიტეტულ დარგებში უნდა მოქმედებდეს წახალისების მექანიზმები - მაგალითად დაფინანსების სქემები, რაც გარკვეულ პროგრამებს უფასოს გახდიდა მონაწილეთათვის ან შესაძლებელი იქნებოდა სახელმწიფოს მხრიდან თანადაფინანსება. (ასეთი სქემა, მაგალითად, მოქმედებს მასწავლებლებისათვის). ამ მექანიზმების არსებობის შემთხვევაში, უმაღლესი და პროფესიული სასწავლებლები, ყოველგვარი დავალდებულების გარეშე შექმნიდნენ და აამოქმედებდნენ ამ პროგრამებს, მოთხოვნაზე საპასუხოდ. განათლების სამინისტროს განვითარების ათწლიან სტრატეგიაში აღნიშნულია მთელი სიცოცხლის განმავლობაში სწავლის უზრუნველყოფა, როგორც მნიშვნელოვანი პრიორიტეტი. ამ კონტექსტში ერთ-ერთ უმნიშვნელოვანეს პროექტს ეროვნული კვალიფიკაციების ჩარჩოზე მუშაობა წარმოადგენს, ასევე პროფესიული განათლების მოდულური სისტემის ამოქმედება, ისევე როგორც ფორმალური განათლების საფეხურებს შორის ჩიხების აღმოფხვრა წარმოადგენს. დღევანდელი კანონმდებლობა არ ზღუდავს უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებებს მოკლევადიანი და გრძელვადიანი არააკადემიური სასწავლო პროგრამების შექმნაში, თუმცა ამ მხრივ ინიციატივა ჯერჯერობით მცირეა, რაც სავარაუდოდ მოთხოვნის ნაკლებობით არის განპირობებული.“

მივმართეთ რამდენიმე პროფესიული სასწავლებლის წარმომადგენელს. მათ, ვინც კონტაქტზე გამოვიდა, აღნიშნეს, რომ ზრდასრულთა განათლების მიმართულებით პროგრამები არ აქვთ შემუშავებული:
“კოლეჯიზრდასრულთაგანათლებისხელშეწყობისთვისშესაბამისპროგრამასარანხორციელებს, პროფესიულიგანათლებისშესახებსაქართველოსკანონი რაიმესახისვალდებულებას არ გვაკისრებს, სახელმწიფოსმხრიდანარცერთისახისდახმარებაარგვქონიადაარცგვაქვს.“ - გვიპასუხა საზოგადოებრივი კოლეჯის „ორიენტირი“ წარმომადგენელმა.

განათლების სამინისტროს პროფესიული განათლების განვითარების დეპარტამენტის წარმომადგენელი, პოლიტიკის სამმართველოს უფროსი თამარ სამხარაძე აღნიშნავს, რომ სახელმწიფო ხელშეწყობა მხოლოდ სსიპ-ებზე ვრცელდება:“ პროფესიული განათლება სახელმწიფოს მხრიდან უკვე სრულად არის დაფინანსებული. თუმცა ეს ეხება მხოლოდ სახელმწიფოს მიერ დაფუძნებულ სასწავლებლებს.“

პროფესიული განათლების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, არაფორმალური განათლების სახელმწიფო აღიარება ატესტაციის გავლის შედეგად ხდება, ეს ნიშნავს, რომ სახელმწიფო არაფორმალურ განათლებას სახელობო განათლების დონეზე აღიარებს. თამარ სამხარაძე ამბობს, რომ პროფესიული განათლების შესახებ ახალი კანონპროექტი არაფორმალური განათლების აღიარების თვალსაზრისით მნიშვნელოვან როლს შეასრულებს.

„როგორც ევროპული და საერთაშორისო პრაქტიკა გვკარნახობს, თუ პირი ფლობს კვალიფიკაციას და მასზე გაიცემა დიპლომი, მნიშვნელობა არ აქვს სად მიიღო მან ეს განათლება - ფორმალურ თუ არაფორმალურ გარემოში (შემდგომში აღიარებით), ეს დიპლომები იქნება ერთმანეთის ტოლფასი და სახელმწიფოს მხრიდან აღიარებული. ჩვენთან პირველი ნაბიჯები უკვე გადადგმულია, თუმცა არა იმ სახით როგორც ზოგადად, არაფორმალური განათლების აღიარება უნდა არსებობდეს ქვეყანაში. პირველი ნაბიჯები გულისხმობს შემდეგს: როდესაც პირი მიდის საგანმანათლებლო დაწესებულებში და ამბობს რომ ის უკვე გარკვეულ ცოდნას ფლობს, ხდება მისი შემოწმება და აღირება ხდება იმისთვის რომ ეს ყველაფერი ხელმეორედ აღარ ისწავლოს. ევროპის განათლების ფონდმა შეისწავლა საქართველოს არსებული სიტუაცია, ასევე ის ნაბიჯები, რაც უკვე გადაიდგა სახელმწიფოს მხრიდან და შემუშავდა კონცეფცია, სადაც დასახულია კონკრეტული გზები თუ როგორ უნდა მოხდეს საქართველოში არაფორმალური განათლების აღიარება. ახლა ჩვენ ვმუშაობთ პროფესიული განათლების შესახებ ახალ კანონპროექტზე და ვფიქრობთ, რომ ეს კანონპროექტი რეფორმის განხორციელების მხრივ, ბევრი მიმართულებით გახსნის გზას. ერთ - ერთი მნიშვნელოვანი საკითხი იქნება არაფორმალური განათლების აღიარება. არაფორმალური განათლების აღიარება არის საკმაოდ მნიშვნელოვანი, ამასთან, აღიარების მექანიზმები უნდა იყოს მოქნილი და გამჭვირვალე. ვფიქრობთ, რომ აღიარების უფლება მიენიჭოს თავად საგანმანათლებლო დაწესებულებას, რომელიც შესაბამის პროფესიულ საგანმანათლებლო პროგრამებს ახორციელებს. ასევე, ევროპული პრაქტიკა გვიჩვენებს, რომ მხოლოდ საგანმანათლებლო დაწესებულებები არ არიან პასუხისმგებელნი არაფორმალური განათლების აღიარებაზე და და სხვადასხვა ორგანიზაციები არიან ჩართულები ამ პროცესში. მაგალითად, პროფესიული ასოციაციები, რომლებსაც ამ საქმეში უკვე დიდი აქვთ გამოცდილება, სხვადასხვა ტრენინგ-პროვაიდერები, რომლებიც გადიან შესაბამის აკრედიტაციას. გასათვალისწინებელია, რომ არაფორმალური განათლების აღიარება ყოველთვის ,,სრულ აღირებას“ არ ნიშნავს. შესაძლოა დადგინდეს, რომ პირი მხოლოდ ნაწილობრივ ფლობს შესაბამის ცოდნასა და კომპეტენციებს მაგრამ გარკვეული კომპონენტები აქვს დასაძლევი. ამ შემთხვევაში, მას უნდა გაუკეთდეს შეთავაზება, რომ თუნდაც ფორმალური განათლების სივრცეში მიიღოს კვალიფიკაციის მისანიჭებლად აუცილებელი ცოდნა და უნარები.“

თამარ სამხარაძე ამბობს, რომ იგეგმება უნივერსალური პროგრამების შექმნა, რომელიც მხოლოდ ზრდასრულთა განათლების საჭიროებებზე იქნება მორგებული და სამომავლოდ, ერთმანეთისგან გაიმიჯნება მოზარდებისა და ზრდასრულთა განათლების საკითხები:“ ის საგანმანათლებლო პროგრამები, რომელსაც დღეს პროფესიული განათლების სისტემა სთავაზობს მომხმარებელს, ასაკობრივი ჯგუფების საჭიროებებზე სრულად არ არის მორგებული. სასწავლო ჯგუფებში შესაძლოა შეხვედეთ 17 წლის მოზარდსა და 60 წლამდე პირს. ეს კანონმდებლობითაც არ არის დარეგულირებული. პროფესიული განათლების შესახებ კანონში არ არსებობს პროფესიული გადამზადების ცნება. სამომავლოდ, პროფესიული საგანმანათლებლო პროგრამები გაითვალისწინებს, როგორც მოზარდების, ასევე ზრდასრულთა განათლების საჭიროებებს, ასევე გაიმიჯნება პროფესიული მომზადებისა და გადამზადების პროგრამები. ამ მიმართულებით ქმედითი ნაბიჯები უკვე გადადგმულია და შესაბამისი საკანონმდებლო ცვლილებები მყარ საფუძველს შეუქმნის კიდევ უფრო მოქნილი და მიმზიდველი სისტემის ჩამოყალიბებას“- აღნიშნავს თამარ სამხარაძე.

ჩვენი რესპონდენტის, ნანას კითხვაზე კი, რომელიც არასამთავრობო ორგანიზაციების მიერ გაცემული სერთიფიკატების აღიარებას ეხება, სამინისტროს წარმომადგენელს შემდეგი განმარტება აქვს:“ ჩვენ ერთმანეთისგან უნდა გავმიჯნოთ საგანმანათლებლო დაწესებულების მხრიდან გაცემული დიპლომი და არასამთავრობო ორგანიზაციების მიერ შეთავაზებული ტრენინგ-კურსის დამადასტურებელი სერთიფიკატი, რაც სწორედ არაფორმალური განათლების ნაწილია. კონკრეტული დამსაქმებელი აღიარებს თუ არა ამ ტრენინგ - კურსის სერთიფიკატს ამაზე განათლების სამინისტრო ვერ აგებს პასუხს. დამსაქმებლები თავად წყვეტენ რა ტიპის დოკუმენტს მიანიჭებენ უპირატესობას.“
სხვა სტატიები
ქვეყანაში ყველაზე აქტუალური, დასაქმების, პრობლემის გადაჭრას, თავის მხრივ, ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტიც ცდილობს. ილიაუნიმ ბაკალავრიატის სტუდენტებს სტაჟირების პროგრამა შესთავაზა, რომელიც მათ მშობლიური უნივერსიტეტის პიარის დეპარტამენტში პრაქტიკის გავლის საშუალებას აძლევს. პროექტში, რომელიც თებერვლიდან ივლისამდე გასტანს, 100 სტუდენტი მიიღებს მონაწილობას. მათგან 10 საუკეთესო კი ყოველთვიურად 200-ლარიან სტიპენდიას მიიღებს. ამ დროის შემდეგ კი გამორჩეული სტაჟიორები ადგილზევე დასაქმდებიან. რაც შეეხება, შესარჩევ კონკურსს იგი 1 ეტაპად ჩატარდება. სტუდენტები აირჩევიან აპლიკაციის საფუძველზე, რომელიც სამოტივაციო წერილისა და ესეს დაწერასაც ითვალისწინებს. საბუთების მიღება 20 იანვრამდე გაგრძელდება.
სრულად
6 ნოემბერს თელავის სახელმწიფო უნივერსიტეტში ფონდ „ღია საზოგადოება-საქართველოსა“ და „საერთაშორისო განათლების ცენტრის“ ერთობლივი პროექტის ფარგლებში გაიმართა დისკუსია უმაღლესი განათლების საკითხების შესახებ. დისკუსია ეხებოდა საქართველოში უმაღლესი განათლების დაფინანსებასა და ხელმისაწვდომობას. საინტერესოა, თუ რატომ გადაწყდა აღნიშნულ თემაზე დისკუსიის მოწყობა, რა პრობლემები გამოიკვეთა დისკუსიის ფარგლებში და რამდენად არის ხელმისაწვდომი საქართველოში უმაღლესი განათლება სტუდენტებისთვის.
სრულად

ყველაზე პოპულარული






Carpet Cleaning Calgary
Show / Hide Debug
Debug History
No History Page(s)
Profile Information
Application afterLoad
0.001 seconds, 1.00 MB
Application afterInitialise
0.040 seconds, 4.39 MB
Application afterRoute
0.051 seconds, 5.70 MB
Application afterDispatch
0.139 seconds, 10.27 MB
Application afterRender
0.225 seconds, 11.50 MB
Memory Usage
Memory In Bytes
12295800 Byte
Memory In KiloBytes
12007.62 KB
Memory In MegaBytes
11.73 MB
Request Variables
REQUEST Variables: 6
lang
ka-GE 
format
html 
Itemid
675 
option
com_content 
id
2471:saqarthveloshi-zrdasrultha-ganathlebis-realoba-da-problemebi 
view
article 
GET Variables: 6
lang
ka-GE 
format
html 
Itemid
675 
option
com_content 
id
2471:saqarthveloshi-zrdasrultha-ganathlebis-realoba-da-problemebi 
view
article 
POST Variables: 0
FILES Variables: 0
COOKIE Variables: 0
SERVER Variables: 35
REDIRECT_UNIQUE_ID
Wy8jvlvU1QwAAGn681UAAAAF 
REDIRECT_HTTP_AUTHORIZATION
 
REDIRECT_STATUS
200 
UNIQUE_ID
Wy8jvlvU1QwAAGn681UAAAAF 
HTTP_AUTHORIZATION
 
HTTP_HOST
tavisupali.ge 
HTTP_ACCEPT_ENCODING
x-gzip, gzip, deflate 
HTTP_USER_AGENT
CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/) 
HTTP_ACCEPT
text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8 
HTTP_IF_MODIFIED_SINCE
Sun, 22 Apr 2018 04:33:29 GMT 
HTTP_CONNECTION
close 
PATH
/usr/local/bin:/usr/bin:/bin 
SERVER_SIGNATURE
 
SERVER_SOFTWARE
Apache/2 
SERVER_NAME
tavisupali.ge 
SERVER_ADDR
91.212.213.12 
SERVER_PORT
80 
REMOTE_ADDR
54.81.112.7 
DOCUMENT_ROOT
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html 
REQUEST_SCHEME
http 
CONTEXT_PREFIX
 
CONTEXT_DOCUMENT_ROOT
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html 
SERVER_ADMIN
webmaster@tavisupali.ge 
SCRIPT_FILENAME
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/index.php 
REMOTE_PORT
33488 
REDIRECT_QUERY_STRING
lang=ka-GE 
REDIRECT_URL
/umaghlesi-ganathleba/2471-saqarthveloshi-zrdasrultha-ganathlebis-realoba-da-problemebi.html 
GATEWAY_INTERFACE
CGI/1.1 
SERVER_PROTOCOL
HTTP/1.1 
REQUEST_METHOD
GET 
QUERY_STRING
lang=ka-GE 
REQUEST_URI
/umaghlesi-ganathleba/2471-saqarthveloshi-zrdasrultha-ganathlebis-realoba-da-problemebi.html?lang=ka-GE 
SCRIPT_NAME
/index.php 
PHP_SELF
/index.php 
REQUEST_TIME
1529815998 
SESSION Variables: 2
__default
Array
(
    [session.counter] => 1
    [session.timer.start] => 1529815998
    [session.timer.last] => 1529815998
    [session.timer.now] => 1529815998
    [session.client.browser] => CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)
    [registry] => JRegistry Object
        (
            [_defaultNameSpace] => session
            [_registry] => Array
                (
                    [session] => Array
                        (
                            [data] => stdClass Object
                                (
                                )

                        )

                )

            [_errors] => Array
                (
                )

        )

    [user] => JUser Object
        (
            [id] => 0
            [name] => 
            [username] => 
            [email] => 
            [password] => 
            [password_clear] => 
            [usertype] => 
            [block] => 
            [sendEmail] => 0
            [gid] => 0
            [registerDate] => 
            [lastvisitDate] => 
            [activation] => 
            [params] => 
            [aid] => 0
            [guest] => 1
            [_params] => JParameter Object
                (
                    [_raw] => 
                    [_xml] => 
                    [_elements] => Array
                        (
                        )

                    [_elementPath] => Array
                        (
                            [0] => /home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/html/parameter/element
                        )

                    [_defaultNameSpace] => _default
                    [_registry] => Array
                        (
                            [_default] => Array
                                (
                                    [data] => stdClass Object
                                        (
                                        )

                                )

                        )

                    [_errors] => Array
                        (
                        )

                )

            [_errorMsg] => 
            [_errors] => Array
                (
                )

        )

    [_elang] => ka-GE
)
 
wbl
stdClass Object
(
    [session_id] => tnql99p6nak3b7eiok914vc846
    [time] => 1529815998
    [userid] => 
    [usertype] => 
    [username] => 
    [gid] => 0
    [guest] => 1
    [client_id] => 0
    [data] => 
)
 
ENV Variables: 0
Elements Render
Components Rendered: 1
com_content
0.07464 
Summary
0.07464 
Modules Rendered: 18
mod_fb_like
0.00191 
mod_google_plusone
0.001 
mod_fb_metaog
0.00306 
mod_custom
0.0003 
mod_html
0.00061 
mod_custom
0.00025 
mod_custom
0.00023 
mod_custom
0.00026 
mod_custom
0.00029 
mod_custom
0.00034 
mod_custom
0.00027 
mod_mostview
0.03847 
mod_categorynews
0.01102 
mod_ws_tabmenu
0.00542 
mod_search
0.00446 
mod_mainmenu
0.00563 
mod_logo
0.00085 
mod_mainmenu
0.00869 
Summary
0.08306 
Plugins Rendered: 12
system - jsoptimization
0.0021 
system - aliasmaker
0.00047 
system - cachecleaner
0.00078 
system - nnframework
0.00048 
system - lang
0.00034 
system - sef
0.0004 
content - fbcomments
0.00063 
content - multicategory
0.00035 
content - imageparams
0.00069 
content - pagenavigation
6.0E-5 
content - pagebreak
0.00064 
Summary
0.00694 
WS Debug Plugin
0.0055158138275146 
DataBase Queries logged: 9
1.
Time : 0.00015
SELECT
  FROM `freeass_components`
  WHERE `parent` = 0
2.
Time : 7.0E-5
SELECT `folder` AS `type`, `element` AS `name`, `params` 
  FROM `freeass_plugins` 
  WHERE `published` >= 1
  AND `access` <= 0
  ORDER BY `ordering`
3.
Time : 0.0003
SELECT m.*, c.`option` AS component
  FROM freeass_menu AS m
  LEFT JOIN freeass_components AS c ON m.componentid = c.id
  WHERE m.lang="ka-GE"
  AND m.published = 1
  ORDER BY m.sublevel, m.parent, m.ordering
4.
Time : 0.00014
SELECT template
  FROM freeass_templates_menu
  WHERE  lang="ka-GE"
  AND client_id = 0
  AND (menuid = 0 OR menuid = 675)
  ORDER BY menuid DESC
  LIMIT 0, 1
5.
Time : 0.00097
SELECT a.*, u.name AS author, u.usertype, cc.title AS category, s.title AS section,  CASE WHEN CHAR_LENGTH(a.alias) THEN CONCAT_WS(":", a.id, a.alias) ELSE a.id END AS slug, CASE WHEN CHAR_LENGTH(cc.alias) THEN CONCAT_WS(":", cc.id, cc.alias) ELSE cc.id END AS catslug, g.name AS groups, s.published AS sec_pub, cc.published AS cat_pub, s.access AS sec_access, cc.access AS cat_access 
  FROM freeass_content AS a
  LEFT JOIN freeass_categories AS cc ON cc.id = a.catid
  LEFT JOIN freeass_sections AS s ON s.id = cc.section
  AND s.scope = "content"
  LEFT JOIN freeass_users AS u ON u.id = a.created_by
  LEFT JOIN freeass_groups AS g ON a.access = g.id
  WHERE a.id = 2471
  AND (  ( a.created_by = 0 )    OR  ( a.state = 1
  AND ( a.publish_up = '0000-00-00 00:00:00' OR a.publish_up <= '2018-06-24 04:53:18' )
  AND ( a.publish_down = '0000-00-00 00:00:00' OR a.publish_down >= '2018-06-24 04:53:18' )   )    OR  ( a.state = -1 )  )
6.
Time : 0.00051
UPDATE freeass_content
  SET hits = ( hits + 1 )
  WHERE id='2471'
7.
Time : 0.00015
SELECT id, title, module, position, content, showtitle, control, params
  FROM freeass_modules AS m
  LEFT JOIN freeass_modules_menu AS mm ON mm.moduleid = m.id
  WHERE  lang="ka-GE"
  AND   m.published = 1
  AND m.access <= 0
  AND m.client_id = 0
  AND ( mm.menuid = 675 OR mm.menuid = 0 )
  ORDER BY position, ordering
8.
Time : 0.02199
#mostview  Query
 SELECT `a`.*, CASE WHEN CHAR_LENGTH(a.alias) THEN CONCAT_WS(":", a.id, a.alias) ELSE a.id END AS slug, CASE WHEN CHAR_LENGTH(cc.alias) THEN CONCAT_WS(":", cc.id, cc.alias) ELSE cc.id END AS catslug 
  FROM freeass_content AS
  LEFT JOIN `freeass_categories` AS cc ON `cc`.`id` = `a`.`catid`
  LEFT JOIN `freeass_sections` AS s ON `s`.`id` = `a`.`sectionid`
  WHERE a.state = 1
  AND ( a.publish_up = '0000-00-00 00:00:00' OR a.publish_up <= '2018-06-24 04:53:18' )
  AND ( a.publish_down = '0000-00-00 00:00:00' OR a.publish_down >= '2018-06-24 04:53:18' )
  ORDER BY `a`.`hits` DESC
  LIMIT 0 ,11
9.
Time : 0.00588
SELECT `a`.`id` , `a`.`title` , `a`.`alias` , `a`.`introtext` , `a`.`publish_up` , `a`.`publish_down` ,`a`.`sectionid` , `c`.`id` AS `catid``c`.`alias` AS `catslug`,`a`.`attribs` , CASE WHEN CHAR_LENGTH(a.alias) THEN CONCAT_WS("-", a.id, a.alias) ELSE a.id END AS slug, CASE WHEN CHAR_LENGTH(c.alias) THEN CONCAT_WS("-", c.id, c.alias) ELSE c.id END AS catslug
  FROM `freeass_content` AS `a`
  INNER JOIN `freeass_categories` AS `c` ON `c`.`id` = `a`.`catid`
  INNER JOIN `freeass_sections` AS `s` ON `c`.`section` = `s`.`id`
  WHERE `a`.`state` ="1"   
  AND `a`.`catid` = "7"
  AND `a`.`id` <> "2471"
  AND ( `a`.`publish_up` = '0000-00-00 00:00:00' OR `a`.`publish_up` <= '2018-06-24 04:53' )
  AND ( `a`.`publish_down` = '0000-00-00 00:00:00' OR `a`.`publish_down` >= '2018-06-24 04:53' )
  ORDER BY `a`.`publish_up` DESC      
  LIMIT 0 ,2
Summary
0.03016 
Loaded Files : 149
1
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/index.php
2
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/includes/defines.php
3
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/includes/framework.php
4
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/import.php
5
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/loader.php
6
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/environment/request.php
7
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/version.php
8
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/configuration.php
9
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/utilities/compat/compat.php
10
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/error/profiler.php
11
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/base/object.php
12
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/factory.php
13
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/application/application.php
14
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/application/helper.php
15
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/includes/application.php
16
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/config.php
17
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/registry/registry.php
18
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/utilities/utility.php
19
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/session/session.php
20
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/session/storage.php
21
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/filter/filterinput.php
22
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/session/storage/none.php
23
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/database/table.php
24
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/filesystem/path.php
25
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/database/table/session.php
26
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/database/database.php
27
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/database/database/mysql.php
28
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/error/error.php
29
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/user/user.php
30
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/html/parameter.php
31
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/wslib/helper.php
32
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/wslib/site/helper.php
33
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/wslib/application/cache.php
34
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/wslib/utilities/lang.php
35
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/language/helper.php
36
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/language/language.php
37
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/filesystem/folder.php
38
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/utilities/simplexml.php
39
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/application/component/helper.php
40
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/registry/format.php
41
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/registry/format/ini.php
42
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/plugin/helper.php
43
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/system/jsoptimization.php
44
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/plugin/plugin.php
45
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/event/event.php
46
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/base/observer.php
47
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/event/dispatcher.php
48
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/base/observable.php
49
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/system/aliasmaker.php
50
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/system/wsdebug.php
51
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/system/cachecleaner.php
52
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/system/cachecleaner/cachecleaner.php
53
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/system/nnframework.php
54
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/system/nnframework/nnframework.php
55
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/system/lang.php
56
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/system/sef.php
57
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/document/document.php
58
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/document/html/html.php
59
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/environment/uri.php
60
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/application/router.php
61
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/includes/router.php
62
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/application/menu.php
63
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/includes/menu.php
64
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/cache/cache.php
65
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/cache/handler/output.php
66
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/cache/storage.php
67
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/cache/storage/file.php
68
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/components/com_content/router.php
69
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/filesystem/file.php
70
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/system/nnframework/helpers/parameters.php
71
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/components/com_content/content.php
72
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/components/com_content/controller.php
73
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/application/component/controller.php
74
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/components/com_content/helpers/query.php
75
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/components/com_content/helpers/route.php
76
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/application/component/model.php
77
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/html/html.php
78
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/html/html/behavior.php
79
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/components/com_content/views/article/view.html.php
80
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/components/com_content/view.php
81
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/application/component/view.php
82
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/components/com_content/models/article.php
83
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/cache/handler/view.php
84
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/application/pathway.php
85
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/includes/pathway.php
86
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/utilities/date.php
87
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/user/authorization.php
88
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/phpgacl/gacl.php
89
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/phpgacl/gacl_api.php
90
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/methods.php
91
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/database/table/content.php
92
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/content/fbcomments.php
93
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/content/multicategory.php
94
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/content/imageparams.php
95
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/content/pagebreak.php
96
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/components/com_content/helpers/gallery.php
97
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/templates/default/html/com_content/article/default.php
98
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/wslib/media/multipic.php
99
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/wslib/media/image.php
100
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/cache/handler/callback.php
101
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/administrator/components/com_shortener/helpers/shortener.php
102
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/document/html/renderer/module.php
103
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/document/renderer.php
104
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/application/module/helper.php
105
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_fb_like/mod_fb_like.php
106
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_fb_like/tmpl/default.php
107
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/templates/system/html/modules.php
108
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/templates/default/html/modules.php
109
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_google_plusone/mod_google_plusone.php
110
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_google_plusone/tmpl/default.php
111
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/components/com_content/helpers/icon.php
112
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/html/html/image.php
113
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/utilities/arrayhelper.php
114
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/templates/default/index.php
115
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/templates/default/header_meta.php
116
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/templates/default/header.php
117
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/templates/default/footer.php
118
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/document/html/renderer/modules.php
119
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_fb_metaog/mod_fb_metaog.php
120
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_fb_metaog/tmpl/default.php
121
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/wslib/utilities/browser.php
122
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_html/mod_html.php
123
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_mostview/mod_mostview.php
124
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_mostview/helper.php
125
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_mostview/tmpl/default.php
126
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_categorynews/mod_categorynews.php
127
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_categorynews/helper.php
128
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_categorynews/tmpl/default.php
129
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/document/html/renderer/component.php
130
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/document/html/renderer/message.php
131
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_ws_tabmenu/mod_ws_tabmenu.php
132
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_ws_tabmenu/helper.php
133
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_ws_tabmenu/tmpl/default.php
134
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_search/mod_search.php
135
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_search/helper.php
136
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/templates/default/html/mod_search/default.php
137
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_mainmenu/mod_mainmenu.php
138
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_mainmenu/helper.php
139
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/base/tree.php
140
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_mainmenu/tmpl/default.php
141
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/filter/filteroutput.php
142
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_logo/mod_logo.php
143
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/modules/mod_logo/tmpl/default.php
144
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/components/com_contact/router.php
145
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/document/html/renderer/head.php
146
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/joomla/environment/response.php
147
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/plugins/system/wsdebug/helper.php
148
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/geshi/geshi.php
149
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/libraries/geshi/geshi/sql.php
Loaded Extensions : 52
1
Core
2
date
3
ereg
4
libxml
5
openssl
6
pcre
7
sqlite3
8
zlib
9
bcmath
10
calendar
11
ctype
12
curl
13
dom
14
fileinfo
15
filter
16
ftp
17
gd
18
gettext
19
hash
20
iconv
21
SPL
22
intl
23
json
24
mbstring
25
mcrypt
26
mssql
27
session
28
standard
29
mysqlnd
30
mysqli
31
PDO
32
pdo_mysql
33
pdo_sqlite
34
Phar
35
posix
36
Reflection
37
mysql
38
SimpleXML
39
soap
40
sockets
41
SQLite
42
imap
43
tokenizer
44
xml
45
xmlreader
46
xmlwriter
47
xsl
48
zip
49
apache2handler
50
mhash
51
ionCube Loader
52
Zend Guard Loader
Loaded Language Files : 2
Time : 0.001
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/language/ka-GE/ka-GE.ini
Time : 0.00037
/home/freeage/domains/tavisupali.ge/public_html/language/ka-GE/ka-GE.mod_mainmenu.ini
Summary
0.00137 
Untranslated Strings Diagnostic : 0
Untranslated Strings :
No Untranslated Strings
Untranslated Strings Designer : 0
Untranslated Strings :
No Untranslated Strings